Alle nyheder

Mandag, 11 september 2017 15:50

Lynæs med i Sejlerskole Cup Fremhævet

Sejlerskole Cup Kerteminde 2017

I lørdags blev der for 6. gang afviklet Sejlerskole Cup i Kerteminde. 15 hold deltog og Lynæs var afsted med et hold for første gang. Derudover deltog Gilleleje, Holbæk, Kerteminde, Middelfart, Bogense, Vejle og Århus. Fra David Ipsens skolebåd deltog Kim Folke og Carina Rømer samt Frank Lund fra en anden skolebåd.

Vi tog afsted kl. 6 om morgenen og landede kl. 8:30 i sejlklubben, hvor der var morgenmad klar til alle bådene. Klubhuset var indbydende og moderne, og man fik helt lyst til at tage hjem med en spand hvid maling og lysne de mørke vægge i Lynæs Sejlklub.

Arrangementet var velorganiseret, og der var frivillige hænder til at dække alle poster hele dagen. Sejladsen foregik i H-både og da flere af os aldrig havde været på en H-båd før, fik vi en rundvisning inden start. Der var også rigtig god gennemgang af, hvordan en kapsejlads forløber samt instruktion i sikkerhed.

Vi skulle sejle i B-løbet og blev med smurte madpakker sejlet ud i gummibåde for at se A-løbet. En super god idé for folk der aldrig har deltaget i en kapsejlads før. Mens vi lå derude fik vi besøg af det sejlende politi i en gummibåd. De syntes åbenbart at vores gummibåd så lidt for tynget ud. Vores skipper blev noget hed om ørerne, da politiet spurgte, hvor mange personer båden var gearet til. Heldet ville, at vi præcis var det antal ombord som man maks måtte være og så kunne vi igen koncentrere os om det vi var kommet for. Kapsejlads!

Med Carina ved roret og Kim og Frank ved skøderne samt David både agter og i ”hullet” byttede vi pladser med de hold der først havde sejlet i båden Dalton. Der var ikke meget tid til at sætte sig ind i hvordan båden fungerede. Vinden var svag og mørke regnvejrsskyer rykkede tættere og tættere på. Med regnen kom heldigvis nogle gode vindspring og generelt var vi langt heldigere end C-løbet som blev afviklet i totalt vindstille og silende regn.

Vi kom ind på 3. pladsen i begge sejladser og dette gav samlet set en 9. plads. Noget vi kunne have stillet os tilfredse med, hvis ikke det var fordi vi blev sejlet ind i da vi skulle runde bundmærket i 1. sejlads. Vi havde retten til vejen og blev pludselig bagfra anråbt af bådens instruktør og bedt om plads. For at undgå sammenstød valgte vi at vige lidt med det resultat, at de stødte ind i os. De fik rundet mærket (og rørt mærket) før os hvilket resulterede i, at vi blev sat bagud. Vi forsøgte at protestere uden held og undrede os over, at dommerne, som jo havde haft udsyn til hændelsen, ikke lavede andet end at spise madder og drikke kaffe. Det var rigtig dårlig stil, at Vejles instruktør valgte at anråbe os, støde ind i os og røre mærket uden at føle trang til at indrømme sin fejl. Det var mindst ligeså ærgerligt, at man ikke havde valgt at følge de gængse kapsejladsregler. Naturligvis er det vigtigste i en Sejlerskole Cup at deltage og møde andre sejlerskoleelever, men når 1. præmien er 5000,- til den vindende sejlklub så synes vi, man bør følge reglerne og have givet Vejle en 360 grader vending. De endte i øvrigt på en samlet anden plads og vi glemte vist nok at klappe da de blev hædret.

Århus vandt igen i år Sejlerskole Cup og kunne tage vandrespilhåndtaget med tilbage til deres klub. Dejligt for dem. De 4 unge kvinder fra den vindende båd trak i øvrigt gennemsnitsalderen betragteligt ned og vi havde lidt svært ved at se hvordan de var havnet til Sejlerskole Cup samt hvem af dem som egentlig var instruktøren.

Alt i alt var det dog et flot arrangement arrangeret af Kerteminde Sejlklub. Vi nød dagen i fulde drag og var faktisk ret stolte over, at vi med kun to sejladser sammen og aldrig i en H-båd formåede at få en 9. plads. Der skal simpelthen strammes op på dommerbåden til næste år og det kunne være godt med lidt flere både fra Sjælland. Lynæs skal da med igen til næste år ik`?